Explosieve training met parachute

Ik ben een groot voorstander van explosieve training. Korte en extreme stress voor je spieren gecombineerd met rustperiodes geeft uitstekende resultaten.

Zo train ik graag de bekende Tabata-oefeningen, waarbij je 20 seconden alles geeft, 10 seconden rust neemt, weer 20 seconden alles en dit zo door tot je 8 ronden hebt gedaan. Je bent dus in totaal maar 4 minuten bezig, maar als je echt alles geeft dan is het genoeg. In feite is het onderzocht door de Japanse wetenschapper Tabata (hoe kan het ook anders) dat dit soort training meer nut heeft dan lange periodes in lage stress trainen.Er werd een groep getraind die lange afstanden liep op een rustig tempo en een andere groep op de Tabata manier. Je raadt het al wat het beste werkte volgens het onderzoek.

Waar je goed op moet letten is dat je goed opgewarmd ben voordat je explosief gaat trainen. Door de druk die op je lichaam komt is de kans groter op spierblessures als je niet goed warm bent. Ik zou het tevens niet aanraden als je niet gewend bent om veel te sporten.

Ondanks dat het niet voor iedereen is, blijft het wel een uitstekende manier om conditie op te bouwen. Je zet je longen, hart en spieren goed onder druk en dwingt je lichaam snel te herstellen. Dit verbetert je conditie aanzienlijk. Bovendien is het een uitstekende simulatie voor als je traint voor een vorm van competitie. Vrijwel geen enkele sport is op een gelijk tempo te doen. Alles is onderhevig aan tempowisselingen, zelfs als je een marathon loopt.

Door weerstand toe te voegen aan de sprinttraining zoals hier, maak je het extra zwaar en krijg je meer resultaat. En niet te vergeten dat het ook veel leuker is op deze manier, dus beter vol te houden. Omdat we gaan voor maximaal resultaat in korte tijd, ben ik een enorm voorstander van dit soort training. Daarbij zeg ik wel dat je goed naar je lichaam moet luisteren en moet opbouwen voordat je hieraan begint.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*